Dnes je 10.12.2024 16:43:36
Třída SUPERMONO
Tato třída je otevřená pro jednoválcové čtyrdobé motocykly do 800 ccm.
Jsou povoleny pouze motory pracující na čtyřdobém principu.
Motory musí mít přirozené nasávání.
Minimální hmotnost
Minimální hmotnost motocyklu Supermono je 95 kg pro závody ESA (pro MČR 115kg).
K docílení minimální hmotnosti smí být použito závaží, které je bezpečně přichyceno k rámu motocyklu.
Při závěrečné kontrole po závode budou motocykly váženy ve stavu, v jakém dokončily závod. Nic nesmí být na motocykl přidáno, včetně chladiva, oleje, paliva nebo např. výměny pneumatik.
Při kontrole po závode je povolena 1% tolerance hmotnosti.
Číslové tabulky
Startovní čísla musí být upevněna vepředu a na obou stranách motocyklu tak, aby byla zřetelně viditelná pro diváky a činovníky.
Číslové tabulky musí mít obdélníkový tvar o minimálních rozměrech 285 mm x 235 mm
Jedna tabulka musí být připevněna v přední části s maximálním sklonem 30°směrem vzad od svislé osy. Ostatní musí být umístěny po obou stranách motocyklu. Tabulky musí být připevněny takovým způsobem, aby byly zřetelně viditelné a nesmí být zakryty kteroukoli částí motocyklu nebo jezdcem sedícím v závodní poloze. U přední číslové tabulky mohou být otvory mezi číslicemi. Ovšem, za žádných okolností nesmí být perforována plocha samotných číslic.
Namísto samostatných tabulek muže být plocha odpovídajícího tvaru a rozměru natřena matnými barvami nebo nalepena na motocykl nebo jeho kapotáž.
V okolí startovních čísel musí být ponechán volný prostor minimálně 50 mm.
Barva pozadí a orámování číslic je u Supermono Černá, číslice jsou žluté. Barvy
odpovídají hodnotám uvedeným v tabulce RAL, kde Černá je 9005 a žlutá 1003 (viz. Článek 01.55).
V případě sporu týkajícího se čitelnosti čísel je konečným rozhodnutím stanovisko
technického komisaře.
Palivo
Motocykly Supermono musí pracovat na normální bezolovnatý benzín – maximální obsah olova 0,005 g/litr (bezolovnatý) a max. 90 MON (viz. také cl. 2.10 Specifikace paliva).
Specifikace motocyklu
Hlavní rám
Pro konstrukci rámu je zakázáno požití titanu a/nebo hořčíku.
Přední vidlice
Pro konstrukci vidlice je zakázáno požití titanu. Povrchová úprava je libovolná.
Musí být umožněno minimálně 15o vychýlení předního kola od středové osy motocyklu vlevo a vpravo.
Vidlice musí být opatřena pevnými dorazy, které v krajních polohách řidítek zabezpečí mezi nádrží a řídítky 30 mm volný prostor. Tlumic řízení nesmí sloužit jako náhrada pevných dorazů.
Zadní vidlice (kyvné rameno)
Pro konstrukci osy zadní vidlice (kyvného ramene) je zakázáno použití titanu, hořčíku a kompozitních materiálů.
Tlumiče
Pro tlumice odpružení motocyklu Supermono nejsou žádná omezení
Kola
Nevetší šířka ráfku předního kola je 4“.
Nevetší šířka ráfku zadního kola je 6,25“ .
Nejmenší průměr kola je 16“.
Pro konstrukci os kol je zakázáno požití titanu a jakýchkoli lehkých slitin.
Brzdy
Motocykly Supermono musí mít nejméně jednu brzdu na každém kole. Brzdy musejí pracovat nezávisle na sobe.
Použití uhlíkatých vláken a kompozitních materiálu na brzdových kotoučích je zakázáno.
Pneumatiky
Musí být používány pouze závodní pneumatiky.
Stupačky/nohou ovládané páky
Stupačky mohou být sklopné, v tomto případě však musí mít použito zařízení, které je samočinně vrátí do původní polohy a konce stupaček musí být zakončeny integrálním krytem.
Nesklopné kovové stupačky musí být vždy opatřeny trvale upevněnou zátkou vyrobenou z plastu, teflonu nebo obdobného typu materiálu (min. průměr 8 mm).
Řídítka a páčky
Šířka řídítek je nejméně 450 mm a jejich zakončení musí být kryto zátkou z pevného materiálu nebo pryže. Šířka řídítek je definována jako vzdálenost měřená mezi vnější hranou rukojetí řídítek nebo otočné rukojeti plynu.
Použití titanu při konstrukci řídítek není povoleno.
Ovládání plynu se musí samočinně zavřít, spustí-li z něj jezdec ruku.
Páčky nesmí být delší než 200 mm měřeno od bodu otočného cepu.
Na řídítkách musí být umístěn spínač vypnutí motoru.
Kapotáž
Přední kolo s výjimkou pneumatiky a části zakryté blatníkem musí být z každé strany jasně viditelné.
Žádný prvek kapotáže nesmí vpředu přečnívat svislou rovinu vedenou 100 mm před osou předního kola. Blatníky nebudou považovány za kapotáž.
Blatníky nejsou povinné. Je-li namontován přední blatník, nesmí vpředu přesáhnout rovinu vztyčenou v úhlu 45° od vodorovné roviny procházející středem osy předního kola nebo pod rovinou vedenou vodorovná k zadní části osy předního kola.
Hrany předního ochranného štítku a všechny vyčnívající hrany kapotáže musí být
zaobleny.
Sklon v přední části v místě připevnění číslové tabulky nesmí překročit 30°směrem vzad od svislé osy (viz. Obrázek A).
V jakékoli poloze řídítek musí zůstat volný prostor nejméně 20 mm mezi kapotáží a konci řídítek nebo jiného systému řízení, včetně jakéhokoli na nich namontovaného příslušenství.
Maximální šířka motocyklu nesmí překročit 600 mm. Šířka sedla nebo čehokoli
namontovaného za ním, s výjimkou výfukového systému nesmí být vetší než 450 mm.
Maximální výška zadní části sedla jezdce je 150 mm. Tato výška se měří od nejnižšího bodu pevné části sedla k nejvyšší části kapotáže za jezdcem.
Žádný prvek kapotáže nesmí být umístěn za svislou rovinou procházející osou zadního kola.
Ráfek zadního kola za touto rovinou musí být zřetelně viditelný na obvodu nejméně 180o.
Musí být zachována nejméně 15 mm mezera po celém obvodu pneumatiky ve všech
polohách odpérování motocyklu a ve všech polohách seřízení zadního kola.
Žádná část motocyklu nesmí přečnívat za svislou rovinou, procházející nejzadnějším bodem pneumatiky zadního kola.
Nezatížený motocykl musí být schopen náklonu v úhlu 50°od vertikální osy aniž by se dotýkal země v jiném místě než pneumatikami.
Křidélka nebo spoilery mohou být pouze na motocyklech sólo, jsou-li nedílnou součástí kapotáže nebo sedla. Nesmějí překročit šířku kapotáže ani výšku Řídítek. Ostré hrany musí být zaobleny poloměrem minimálně 8 mm. Hrana předního ochranného štítu a všechny vyčnívající hrany kapotáže musí být zaobleny. Pohyblivá aerodynamická zařízení nejsou povolena.
Jezdec v normální poloze pro jízdu musí být s výjimkou předloktí dokonale viditelný z obou stran, zezadu i shora. Minimální vzdálenost obličeje jezdce nebo jeho přilby od kapotáže (včetně ochranného štítu) musí být 100 mm. Je zakázáno použít průhledný materiál, kterým by se tyto předpisy obcházely.
Víčko palivové nádrže musí být upevněno tak, že nevyčnívá z profilu nádrže a při nehodě nemůže být vytrženo.
Spodní část kapotáže musí být konstruována tak, aby při poškození havárii motoru byla schopna zachytit nejméně polovinu obsahu oleje a chladící kapaliny používaných v motoru (minimálně 5 litru).
Spodní část kapotáže muže být opatřena maximálně dvěmi otvory o průměru 25 mm. Tyto otvory musí zůstat uzavřené za sucha a mohou být odkryty pouze při mokrém závode/tréninku vyhlášeném ředitelem závodu.
Všechny vnější hrany musejí být zaobleny.
Palivová nádrž
Palivová nádrž musí být zcela vyplněna samozhášecím materiálem (např.. „Explosafe“)
Odvzdušňovací trubky palivové nádrže musí být opatřeny zpětnými ventily, které mají vývod do zachycovací nádržky z vhodného materiálu s minimálním objemem 250 ccm.
Uzávěry plnícího hrdla nádrže po uzavření nesmí dovolit unikání paliva. Navíc musí být bezpečně zajištěny, aby se zabránilo jejich náhodnému otevření.
Víčko palivové nádrže musí být upevněno tak, že nevyčnívá z profilu nádrže a při nehodě nemůže být vytrženo.
Sedlo
Sedlo/zadní kapotáž musí mít dostatečné rozměry k umístění předpisových startovních čísel.
Šířka sedla nesmí přesáhnout 450 mm.
Maximální výška zadní části sedla je 150 mm. Výška je měřena od nejnižšího bodu pevné konstrukce sedla k nejvyššímu místu kapotáže za jezdcem.
Všechny vnější hrany musejí být zaobleny.
Olejový chladič
Olejový chladič nesmí být namontován na zadním blatníku nebo nad ním.
Těleso částice vzduchu (Airbox)
Airbox je povinný a musí být zcela uzavřený kolem ústí sacího hrdla a všech
odvzdušňovacích hadic, se vstupem vzduchu pouze nad nejnižším bodem okraje ústí sacího hrdla (viz. Obrázek C). Karburátor/zařízení na přípravu směsi může být umístěn zcela uvnitř tohoto airboxu.
Vypouštěcí šrouby airboxu musí být utěsněny.
Všechny motocykly třídy Supermono musí mít uzavřený odvzdušňovací systém. Musí být použita olejová odvzdušňovací hadice a musí ústit do airboxu.
Odvzdušňovací systém (Airbox plus jakékoli jiné zařízení pro zachycování
odvzdušňovaného oleje) musí být schopno v případě zablokování vypouštěcího potrubí pojmout minimálně 1000 ccm vypuštěných kapalin.
Karburátor/zařízení pro přípravu směsi
Neplatí žádná omezení
Motor
Maximální zdvihový objem je 800 ccm.
Motory smí pracovat pouze na čtyřdobém principu.
Motory musí mít přirozené nasávání.
Objemový obsah motoru je definován zdvihovým obsahem válce, tzn. plochou vrtání násobenou zdvihem.
Nejsou povoleny žádné tolerance v objemu.
Objem motoru se musí měřit při pokojové teplotě.
Vedení paliva
Palivové hadice musejí být zcela těsné.
Olejová potrubí
Přetlaková olejová potrubí mohou být nahrazena hadičkami a tyto musí být vybavena kovovým zesílením ( kovovým opletením) a šroubovacími nebo zápustkovými koncovkami a spojkami.
Převodová skříň
Počet převodových stupňů je nejvýše šest.
Výfukový systém
Maximální limit hluku je 105dB/A měřeno při průměrné rychlosti pístu 11 m/sekundu u čtyřdobých motoru.
Hodnota zdvihu musí být označena zřetelným způsobem na klikové skříni.
Konec výfukového potrubí nesmí sahat dále než k svislé rovině procházející okrajem zadní pneumatiky.
Konec výfukové trubky v minimální délce 30 mm musí být vodorovný a rovnoběžný se středovou osou motocyklu s tolerancí +/-10o.
Zařízení kterými motocykl MUSÍ BÝT vybaven:
Motocykly musí být vybaveny funkčním vypínačem zapalování nebo tlačítkem
namontovaným na libovolné straně řídítek (v dosahu ruky položené na rukojeti), které je schopné zastavit běžící motor.
Ovládače plynu se musí automaticky zavřít nejsou-li drženy rukou.
Elektrická palivová čerpadla musí být elektricky napojena pres vypínací obvod, který se automaticky zapojí v případě havárie.
Testování vypínacího obvodu musí být obsaženo v konstrukci elektrických palivových čerpadel za účelem jeho použití pri technické přejímce.
Bezpečnostní rámy, centrální a boční stojany , jsou-li namontovány, musí být odstraněny.
Všechny výpustné zátky musí být zajištěny drátem. Vnější šrouby olejového filtru (filtru) a šrouby, které zasahují do prostoru, ve kterém je olej musí být zajištěny drátem proti uvolnění.
Všechny motocykly třídy Supermono musí být vybaveny uzavřeným odvzdušňovacím systémem. Olejové odvzdušňovací potrubí musí být těsné a ústit do airboxu.
Odvzdušňovací systém (Airbox plus jakékoli jiné zařízení pro zachycování
odvzdušňovaného oleje) musí být schopno v případe zablokování vypouštěcího potrubí pojmout minimálně 1000 ccm uniklých kapalin.
V případě, že je použito olejové odvzdušňovací potrubí, jeho vývod musí ústit do záchytné nádržky umístěné na snadno přístupném místě, která musí být vyprázdněna před startem závodu.
Chladič oleje nesmí být namontován na zadním blatníku a nebo nad ním.
Minimální objem záchytné nádržky je 250 ccm pro odvzdušňovací potrubí převodovky a 500 ccm pro odvzdušňovací potrubí motoru.
Je-li motocykl vybaven namontovaným předním světlometem, zadním světlem a ukazateli směru, musí být demontovány. Otvory po nich musí být zakryty vhodným materiálem.
DOPLŇKOVÁ VÝBAVA
Může být použita, ale je nutné dodržovat cl. 2.2.3 TELEMETRIE.
© 2015 H.L.M. Racing Team | www.supermonoplus.cz | Design by Tomáš Secký, code by Michal Hofman